Sunday, November 2, 2008

Namkha Rinpoche in Us Thús

Net terug van een weekend met Namkha Rinpoche in Us Thús (in de Fryske vlek Greonterp, bekend van dat Reve daar enige tijd woonde).


Namkha Rinpoche is een goede lama, hoewel niet een van de makkelijkste (wat positief bedoeld is, hoor). Hij is er erg duidelijk in dat wanneer je problemen in je leven of beoefening hebt, dat toch echt wel aan jezelf ligt. Geen smoesjes.

Heeft ie dan wel weer gelijk in.

Bovendien was het voor uw eigen Blinde Schildpad erg leuk om weer eens terug te zijn in Us Thús. Mijn eerste dharma-connectie was met Koos en Lidy van Us Thús, toen ik een jaar of, mweh, 15 was. Hun hond heeft toen nog mijn schoen opgegeten...

Het is lollig om te zien hoe zo'n tendrel-band kan werken: toen ik begin dit jaar een paar maanden in Frankrijk was, maakten we vanuit Marfond een kleine excursie naar het nabijgelegen La Sonnerie om Kyabje Trulshik Rinpoche te zien.

Hij gaf inwijdingen. En die deden wat inwijdingen doen, namelijk nogal even duren.

Pas toen aan het einde de Rinpoches rondgingen met de samaya-objecten kwam ik erachter dat ik al die tijd al naast een Nederlander zat. Een Nederlander uit Us Thús. ...út fan hûs in dit geval dus eigenlijk.


Hoe dan ook, mocht u nou de dharma beoefenen en een goede plek zoeken om retraite te doen, denk dan eens aan Us Thús. Is er uitmuntend geschikt voor.

En ze hebben er ezels!

No comments:

Post a Comment